Ve slovníku Oxford Dictionaries Online je selfie popsáno jako „fotografie sebe sama, běžně pořízená chytrým telefonem nebo webkamerou a nahrána na sociální síť“. V Koreji se často používá termínu selca (zkratka pro „self camera“).
Selfies jsou většinou neformální snímky pořízené „z ruky“ či před zrcadlem. Na snímcích je zobrazen buď fotograf sám, nebo fotograf a tolik lidí, kolik se jich vejde do záběru. Skupinové selfies jsou označovány jako „group selfies“. V dubnu 2013 zahájil deník The Guardian natáčení série zvané Thinkfluencer, která dokumentuje fenomén selfie ve Velké Británii.
První selfíčko / první selfie na světě
První fotografický autoportrét vytvořil Robert Cornelius ve Spojených státech amerických v roce 1839. Pravidelněji vznikaly sebeportréty od uvedení přenosného fotoaparátu Kodak Brownie na trh v roce 1900.
Tehdejší metoda využívala zrcadla, přičemž byl fotoaparát umístěn na stativ či na blízký objekt. Fotograf zachycoval často sám sebe při nastavování fotoaparátu. Ruská velkokněžna Anastázie Nikolajevna se ve svých 13 letech stala jedním z prvních teenagerů fotografujících sebe sama za pomoci zrcadla, aby výsledný snímek zaslala svému příteli. V dopise připojeném k fotografii napsala: „Zachytila jsem tento snímek, dívajíc se do zrcadla. Bylo to velice těžké, mé ruce se třásly.“
V českém filmu Zabil jsem Einsteina, pánové (1969) se objevila pravděpodobně první (leč fiktivní) selfie tyč světa.
Výraz „selfie” byl rozšířen hlavně fotografem Jimem Krausem v roce 2005, avšak snímky typu „selfie“ se objevovaly dlouho před tímto pojmenováním. Na začátku roku 2000, před tím než se stal Facebook dominantní sociální sítí, byly fotografie sebe sama běžné hlavně na MySpace. Spisovatelka Kate Losse líčí situaci v období 2006 až 2009, kdy se stává Facebook více populární než MySpace.
KODAK BROWNIE
První Brownie, který byl vyroben v únoru 1900, se skládal z velmi jednoduché lepenky tvořící box s jednoduchým meniskovým objektivem a pořizoval 2¼-palcové obrázky na 117-svitkový film. Tento model se prodával za pouhý jeden dolar (původní cena prvních fotoaparátů byla kolem 28 dolarů, 1 dolar měl v roce 1900 kupní hodnotu kolem $700 (2012), byl proto veřejnosti velmi snadno dostupný. Kodak Brownie popularizoval nízkonákladovou fotografii a představil pojetí momentek.
Díky svému jednoduchému ovládání a počáteční ceně 1 dolaru, byl za několik let na trhu k dispozici fotoaparát, který si mohl každý dovolit a používat. V roce 1900 George Eastman zavedl populární reklamní slogan You press the button, we do the rest. – Vy stisknete tlačítko, my zařídíme zbytek. Fotoaparát byl pojmenován po populárním kresleném příběhu The Brownies karikaturisty Palmera Coxe.
Jedním z nejpopulárnějších modelů byl Brownie 127 v letech 1952 až 1967 byly prodány miliony přístrojů. Brownie 127 byl jednoduchý bakelitový fotoaparát pro 127 film, který byl opatřen jednoduchým objektivem a zakřivená rovina filmu snižovala optické nedostatky.
Slavný fotograf magazínu Picture Post Bert Hardy napsal ve 40. letech článek pro amatérské fotografy, kde se zmiňoval, že pro kvalitní fotografie je drahý fotoaparát zcela zbytečný. Sám používal fotoaparát Brownie, se kterým pořídil na etapy pečlivě komponované momentky dvou mladých žen sedících na zábradlí promenády Blackpool.
Byla to dlouhotrvající série klasického skříňkového fotoaparátu pro svitkový film. Jako přímá konkurence se na trhu objevil na míru navržený fotoaparát Ansco panda, používal film typu 620.
S fotoaparátem Kodak Beau Brownie začínal také český fotograf Jan Saudek. Fotožurnalista a válečný fotograf Philip Jones Griffiths pořídil svou první fotografii tímto fotoaparátem. S tímto aparátem začínal také Lucien Aigner který si pořídil v devíti letech (1910) a fotografoval svou rodinu.
Zdroj: wikipedia.org/wiki/Selfie, photo Kodak Brownie Håkan Svensson (CC BY-SA 3.0)